Blauwbaards Burcht / Winterreise

  • Copyright Veerle Frissen
  • Copyright Lot Doms

Intro

Blauwbaards Burcht / Winterreise

Béla Bartók (1881 - 1945), Franz Schubert (1797 - 1828)

Vanaf 11/04/2014 in Gent - vanaf 30/04/2014 in Antwerpen

  • Martyn Brabbins
  • Kornél Mundruczó
  • Stefan Kocan
  • Asmik Grigorian
  • Toby Girling
  • Severin von Eckardstein
  • Muzikale leiding: Martyn Brabbins
  • Regie: Kornél Mundruczó
  • Blauwbaard: Stefan Kocan
  • Judith: Asmik Grigorian
  • Zanger Winterreise: Toby Girling
  • Piano Winterreise: Severin von Eckardstein / Jef Smits

Blauwbaard/Winterreise is een unieke combinatie van twee werken uit de grote muziekliteratuur waarin de menselijke eenzaamheid centraal staat. In Bartóks enige opera leidt de nieuwsgierigheid van de pasgetrouwde jonge Judith naar het gruwelijk geheim van de Hertog Blauwbaard. Eens dat ontsluierd is, blijft hij alleen achter. Ook (een selectie uit) Schuberts Winterreise is niet minder dan een verklanking van de menselijke verlatenheid. Een voorbije of onmogelijke liefde werpt de hoofdfiguur volledig terug op zichzelf en brengt de dood dichterbij.

Béla Bartók baseerde zich voor zijn enige opera op volkslegenden en het sprookje Blauwbaard, maar gaf zijn opera een intens existentiële lading mee. Het duistere verhaal, dat gestalte krijgt in een indrukwekkende orkestrale kracht, wordt geconfronteerd met de intieme verstilling van de pianoklank en zangstem die het wezen van Schuberts Winterreise uitmaken. In een zeldzame, maar bijzondere combinatie, gebruikt de Hongaarse theater- en filmregisseur Kornél Mundruczó zijn talent voor (film)beelden om de twee werken tot één pakkend scenisch geheel te smeden.

Lees de volledige synopsis als pdf

Praktisch

Duur: ca 2 u 45 min (incl. pauze)

Taal: Hongaars. Boventiteling: Nederlands.

Kaarten van € 11.00 tot € 100.00

Agenda

Vlaamse Opera Gent

Vlaamse Opera Gent

Schouwburgstraat 3
9000 Gent


Vlaamse Opera Antwerpen

Vlaamse Opera Antwerpen

Frankrijklei 3
Antwerpen


Team

Kornél Mundruczó, al meermaals te gast in Cannes, brengt in zijn werk de diepte van het menselijke leven in beeld met een nietsontziende, maar ontroerende doeltreffendheid die niemand koud laat. De Slovaakse bas Stefan Kocán, die al meermaals schitterde in de Metropolitan Opera, is hertog Blauwbaard. De Litouwse Asmik Grigorian zingt de rol van Judith. De jonge Toby Girling is de eenzame zanger in een selectie uit Winterreise. Martyn Brabbins, gepokt en gemazeld in het moderne repertoire, leidt na Wozzeck en Rumor opnieuw het Orkest van de Vlaamse Opera. Severin von Eckardstein, winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano (2003) neemt Schuberts pianopartij voor zijn rekening.

Media

Video

De burcht van hertog Blauwbaard/Winterreise - Warm Up
De Burcht van hertog Blauwbaard/Winterreise - Bartók/Schubert - Trailer

Muziek

'Der Lindenbaum' / Winterreise (Schubert)

Dietrich Fischer-Dieskau (bariton), Gerald Moore (piano) / © Deutsche Grammophon GmbH, 1972

'Oh! Virágok! Oh! Ilatoskert!' / De burcht van hertog Blauwbaard (Bartók)

Sylvia Sass (Judith), Kolos Kováts (Blauwbaard), London Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Georg Solti / © Decca Music Group, 1980


Foto's


PLUS

Introduction

Inleiding

45 minuten voor elke voorstelling een uitgebreide instap door dramaturg Luc Joosten.

  • 03 mei

    Cinema Zuid

    Opera en film zorgen voor interessante kruisbestuivingen, nieuwe invalshoeken en stevige confrontaties. De Vlaamse Opera en Cinema Zuid stellen je een filmselectie voor die...
  • 06 mei

    Vlaamse Opera Antwerpen

    Op sommige voorstellingsdata kan je meteen na de voorstelling een kijkje nemen achter de schermen en het decor van dichtbij bewonderen. De productieleider geeft...
  • 10 mei

    Vlaamse Opera Antwerpen

    Samen met de dramaturg en de pianist-repetitor van dienst maken we een korte muzikale trip door de opera. Zij nodigen je uit om rond...

In de pers

  • 15 apr 2014 - De Morgen

    Van het Grand Budapest Hotel naar vluchtelingenkamp ****

    “Bartóks Blauwbaards burcht en Schuberts Winterreise met elkaar verbinden via Béla Lugosi: je moet Kornél Mundruczó heten om op het idee te komen. En wie had verwacht dat de Vlaamse Opera van deze double bill een kleinschalige productie zou maken, had ook buiten de waard gerekend. Want wat je ziet als je de zaal binnenkomt, is verbluffend.”

    “Genoeg verklapt. Behalve dat door de hele eenakter een geur van erotiek en dood zwerft en dat - de sterkte van de filmregisseur - de timing op de scène een perfect contrapunt vormt tot Bartóks muziek. Die muziek wordt met datzelfde gevoel voor beheerste puls en passie gebracht door dirigent Martyn Brabbyns. De bas Stefan Kocan (Blauwbaard) en de sopraan Asmik Grigorian (Judith) zijn al even indrukwekkend.”

  • 15 apr 2014 - De Tijd

    De schoonheid van vertwijfeling

    “Het leek een onmogelijke combinatie: het exuberante 'Blauwbaard' van Bela Bartok, gevolgd door de ingetogen 'Winterreise' van Franz Schubert. Maar de Vlaamse Opera maakt er een pakkende revue van.”

    “ 'De burcht van Hertog Blauwbaard' pakt je kortom volledig in, ook al omdat de twee hoofdrolspelers, Stefan Kocan als Blauwbaard en Asmik Grigorian als Judith, zo sterk zingen en acteren.”

    “Het is een mooie verandering het werk geacteerd te zien. De bariton Toby Girling had daar geen enkele moeite mee omdat hij vaak in opera's te zien is. Severin von Eckardstein, winnaar van de Elisabethwedstrijd voor piano in 2003, bewees dat hij de Weltschmerz van Schubert perfect in de vingers heeft.”

    “ 'Winterreise' heeft het in het begin moeilijk om uit de schaduw van 'Blauwbaard' te komen. Ook al omdat je als toeschouwer niet zo snel afscheid wil nemen van Bartok. Maar op het einde kan je enkel blij zijn dat je twee prachtige muziekstukken hebt gehoord.”

  • 15 apr 2014 - De Standaard

    “Blauwbaard beleeft de trauma's uit zijn verleden opnieuw. Dat hij het hoofdpersonage is, en niet de misleide Judith, zet je blik meteen op scherp. Mundruczó windt geen doekjes om wat Blauwbaard hier arrangeert: geen liefde, maar een date waarvoor hij cash betaalt. Het lugubere verhaal brengt een ontketende fantasie en een stoet van horrorsymboliek op gang. (...) Mundruczó legt ook de link met het filmpersonage Dracula en de mislukte Hollywooddroom van de beroemdste vertolker, Bela Lugosi.”

    “Stefan Kocan (Blauwbaard) en Asmik Grigorian (Judith) zijn ijzersterke vertolkers. Ze blijven ook vocaal overeind in deze kolkende muziek, waarvan dirigent Martyn Brabbins de dwingende kracht en onheilspellende accenten uitlicht.”

  • 15 apr 2014 - Focus Knack

    Schubert kan zonder poespas ***

    “Toch is die volgestouwde voorstelling een fantastische belevenis, met dank aan de uitstekende zangers en het slimme opzet.”

    “Blauwbaard imponeert maar Winterreise ontroert door de combinatie van hartverscheurende liederen die zinderen van eenzaamheid en weltschmerz met dito filmbeelden van vluchtelingen. Een piano (...), de uitmuntende zanger Toby Girling (...) en een projectiedoek waarop de vluchtelingen verschijnen, domineren de scène en vormen een ontroerend geheel.”

    “Blauwbaard/Winterreise kreunt onder de overladen scènebeelden maar wordt een fantastische belevenis wanneer Mundruczó de theatrale poespas achterwege laat en, net als in zijn films, voluit inzet op bloedmooie (opera)muziek en beklijvende filmbeelden.”

  • 12 apr 2014 - Cutting Edge

    “Een speelse proloog, waarin de man met een fragment stille film (in de opera, o paradox!) meteen kenbaar maakt zich niet door de dogma’s van het genre beperkt te voelen, zet de toon voor een duizelingwekkende enscenering. Door de handeling live te filmen en haar via projectie letterlijk en figuurlijk uit te vergroten, benadrukt Mundruczó Judiths fixatie op uiterlijk vertoon.”

    “Ligt aan die tragedie bij librettist Béla Balázs nog een naïeve kalverliefde ten grondslag, dan wordt ze door Mundruczó gefileerd tot een quasi banaal machtsspel. (...) Heel wat registers worden in deze regie open getrokken en de decorwissels zijn bijna niet bij te houden.”

    “Na de pauze laat Severin von Eckardstein echter horen hoe meer emotie kan gegenereerd worden met minder. (...) wel krijgt elke schakering in zijn begeleiding van Schuberts ‘Winterreise’ een plaats.”

Toekomstige operaproducties

  • 11 jun

    Geen enkele van de 2065 vrouwen die zijn pad kruisen, is in staat om Don Giovanni te weerstaan. Bewust van zijn beperkte tijd op...