La Forza del Destino

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

Intro

La Forza del Destino

Giuseppe Verdi (1813 - 1901)

Vanaf 09/02/2012 in Antwerpen - vanaf 02/03/2012 in Gent

  • Alexander  Joel
  • Michael Thalheimer
  • Catherine Naglestad
  • Erik Fenton
  • Mikhail Agafonov
  • Vladimir Stoyanov
  • Muzikale leiding: Alexander Joel
  • Regie: Michael Thalheimer
  • Donna Leonora: Catherine Naglestad
  • Don Alvaro: Erik Fenton / Mikhail Agafonov
  • Don Carlo di Vargas: Vladimir Stoyanov
  • Padre guardiano: Christof Fischesser

Gedreven door wraakgevoelens

Deze opera van de Italiaanse componist Giuseppe Verdi beschrijft de tragische geschiedenis van de Spaanse familie Calatrava. Dochter Leonora en haar geliefde Don Alvaro worden opgejaagd door broerlief Don Carlo; hij verdenkt Alvaro ervan hun vader vermoord te hebben. Daarop vlucht het jonge koppel, weg van hun vloek, weg van het noodlot dat hen achtervolgt. Zelfs in religie vinden ze geen heil. Tijdens het bloederige vervolg brengen de solisten een hele reeks ontroerende aria's en aangrijpende duetten. Een duistere, moderne opera van één van de grootste operacomponisten.

Originele Sint-Petersburgse versie. Coproductie met Grand Théâtre de Luxembourg.

Duur: ca. 3 uur, inclusief pauze van 30 min. Pauze: ca. 1u 10 min na aanvang.

Lees de volledige synopsis als pdf

Praktisch

Taal: Italiaans. Boventiteling: Nederlands.

Kaarten van € 10.00 tot € 95.00

Team

Topregisseur Michael Thalheimer is één van Duitslands radicaalste en meest vooraanstaande theaterregisseurs van dit moment. Hij gaat in de enscenering van La Forza del Destino voor kracht en eenvoud en contrasteert een wereld van oude waarden met een nieuwe vorm. De voornaamste rollen worden vertolkt door Catherine Naglestad (Leonora), Mikhail Agafonov (Don Alvaro) en Vladimir Stoyanov (Don Carlo), stuk voor stuk internationaal erkende Verdi-vertolkers. De muzikale interpretatie laten we over aan dirigent Alexander Joel. Hij schitterde eerder met Don Carlos en het alom gewaardeerde Die Frau ohne Schatten van vorig seizoen.

Media

Video

La Forza del Destino - Warm-up
La Forza del Destino - trailer

Muziek

Pace, pace, mio Dio (fragment) uit La Forza del Destino (met Rosalind Plowright & Philharmonia Orchestra)

Copyright Universal Music

Qual sangue sparsi! Orrore uit La Forza del Destino (met Gegam Grigorian & Kirov Chorus & Orchestra, Sint-Petersburg)

Copyright Universal Music


Foto's


Publicaties

  • CD

    La Forza del Destino

    Originele Sint-Peterburgse versie, exclusief te koop bij de Vlaamse Opera aan €26.

    Met o.a.: Askar Abdrazakov (Il Marchese di Calatrava), Galina Gorchakova (Leonora di Vargas), Nikolai Putilin (Don Carlo), Gegam Grigorian (Don Alvaro).
    Uitgevoerd door het Kirov Koor en Orkest, o.l.v. Valéry Gergiev. Opgenomen in 1996.

  • DVD

    La Forza del Destino

    Originele Sint-Peterburgse versie, exclusief te koop bij de Vlaamse Opera aan €26.

    Met o.a.: Galina Gorchakova (Leonora di Vargas), Grigory Karasev (Il Marchese di Calatrava), Nikolai Putilin (Don Carlo), Gegam Grigorian (Don Alvaro).
    Uitgevoerd door het Kirov Koor en Orkest, o.l.v. Valéry Gergiev. Regie: Elijah Moshinsky. Live-opname in het Mariinskitheater in Sint-Petersburg in 1998.

In de pers

  • 24 feb 2012 - Cutting Edge

    “De sfeer is erg grimmig en de anders huiselijke intimiteit van de eerste akte, waarin Don Alvaro heimelijk zijn geliefde opzoekt, krijgt door de aanwezigheid van het koor rondom de scène een onheilspellende sfeer.”

    “Joel, vorig jaar in Antwerpen en Gent te gast voor ‘Die Frau ohne Schatten’, ontpopt zich zowel tot ruwe bolster als tot verfijnd humorist en toont zich als iemand die alle grillen in Verdi’s partituur met gemak in een consistente interpretatie kan onderbrengen.”

  • 21 feb 2012 - Luxemburger Wort

    ‘Le destin dans toute sa noirceur’

    “Mais la palme revient aux choeurs, impressionnants de cohésion, notamment dans un époustouflant "rataplan" évoquant les bruits du combat.”

    “Quant au chef Alexander Joel, il détaille la partition avec clarté, mettant en valeur les nombreux pupitres solos.”

  • 20 feb 2012 - De Morgen

    ‘Verdi tussen grand-guignol en minimalisme’

    “Thalheimer kijkt door de filters heen. Hij luistert naar Verdi, maar leest ook diens literaire bronnen, kijkt naar de donkere periode waarin de plot is gesitueerd en verder naar de eeuwige vorm van de tragedie, die al sinds de Grieken dezelfde verhalen vertelt.”

    “(...) hier is de eenentwintigste eeuw aan het woord. Dat alles maakt La Forza del Destino een van de intelligentste en mooiste regies die de laatste tijd in de Vlaamse Opera te zien waren.”

    “De meeste hoofdrollen zijn uitstekend bezet, zeker die van Don Carlo (Vladimir Stoyanov), Preziosilla (Viktoria Vizin) en Fra Melitone (Josef Wagner). Catherine Naglestad, die Leonora zingt, had te kampen met gripe. Als dat waar was, moet zij op andere dagen tot de absolute top behoren (...)”

  • 17 feb 2012 - Gazet van Antwerpen

    ‘De staande ovatie meer dan waard’

    “Verdi kleurt in dit werk buiten de commerciële lijntjes en kiest radicaal voor gelaagdheid.”

    “(...) overweldigende koorpartijen en prachtige solo's voor de sublieme sopraan Catherine Naglestad, maar de hoofdvogel wordt toch afgeschoten door Alexander Joel (jawel, de broer van). In zijn handen speelt het Orkest van de Vlaamse Opera op de toppen van de tenen. De staande ovatie meer dan waard.”

  • 14 feb 2012 - De Standaard

    “In de handen van dirigent Alexander Joel is La forza del destino een muzikale grabbelton. Uit de orkestbak lijkt een continue onrust op te stijgen. Een opzwepend noodlotsmotiefje snelt op de juiste momenten voorbij. (...) Het orkest stort zich in lyrische passages waarin harp of klarinet uitblinken, maar evengoed in sfeerschepping. En voor het koor, dat geregeld in brutale chaos mag losbarsten, is een hoofdrol weggelegd.”

    “De jonge Duitse regisseur Michael Thalmeier staat in eigen land bekend staat als een minimalist. Hij koos ervoor om in La forza del destino elke anekdotiek achterwege te laten. Geen onverstandige keuze, voor een opera die pendelt van dorpsherberg naar monnikenklooster, van slagveld naar kluizenaarscel.”

    “Omdat het slot geen verlossing biedt voor de personages, werd deze oerversie door het Italiaanse publiek te huiveringwekkend bevonden.”

  • 13 feb 2012 - Die Welt

    “Dafür aber wird klangliche und kinetische Energie pur geboten, direkt und herausfordernd ins Publikum hingeschleudert; es lodert krass und unverstellt aus dem Orchestergraben. Und plötzlich funktioniert ein Werk, das musikalisch begeistert (...)”

    “Doch an der Flämischen Oper in Antwerpen, wahrlich kein De-Luxe-Haus auf monetärem Gebiet, hat man alles richtig gemacht.”

    “Man hat mit Michael Thalheimer den großen deutschen Schauspielminimalisten engagiert (...) Und man hat Sänger, die wahrhaftig sind, hundert Prozent geben und die in ihren Partien einigermaßen ideal eingesetzt wurden. In allen Rollen. Man hat zudem einen spielfreudig exhibitionistischen Chor und in Alexander Joel einen Generalmusikdirektor, dem pure Energieexplosionen wichtiger sind als weicher Wohlklang.”

  • 11 feb 2012 - La Libre Belgique

    “En homme de théâtre avisé, l’Allemand Michael Thalheimer - qui signe ici son 4e opéra - démontre avec art que chez Verdi plus que chez tout autre, la musique est une mise en scène en soi. Plutôt que de compenser les éventuelles défaillances du livret, il se fie à ce que lui dicte la partition, il élimine toute couleur locale (...), se centre sur deux thèmes forts - la pulsion de mort et l’appel à la spiritualité - et impose une direction d’acteur précise et efficace, en particulier au chœur, dont l’importance dramaturgique est ici essentielle.”

    “Se fier à la musique, c’est devoir compter sur la direction musicale et sur les interprètes : à cet égard, la production du Vlaamse Opera est époustouflante. L’Autrichien Alexander Joel (...) allie idéalement la grande ligne et les détails, exigeant beaucoup mais faisant confiance (le regarder diriger est une leçon) et obtenant tout de l’orchestre et du plateau.”

    “La distribution, enfin, est du plus haut niveau, jusque dans les "petits" rôles, avec l’Américaine Catherine Naglestad, sublime Leonora, entourée de deux Russes talentueux (...)”

  • 10 feb 2012 - De Tijd

    “Verdi week met zijn origineel La forza del destino ver af van de geijkte paden. Voor een artistiek en commercieel topcomponist was dat niet vanzelfsprekend. Het vernieuwende zit in de gelaagdheid, de verschillende niveaus waarmee de opera is opgebouwd.”

    “De Duitse regisseur Michael Thalidomide koos voor een bijzonder spaarzame regie, waardoor de nadruk bijna helemaal ligt bij de muziek. Dat blijkt een verstandige zet. Want die muziek is bijzonder inventief en erg knap. Soms met veel ironie, al was dat in de 19de eeuw misschien niet de bedoeling.”

    “De focus op de muziek is een uitdaging voor het orkest (onder leiding van Alexander Joel) en de cast. De opera staat of valt met hun prestaties. En die zijn van begin tot einde meesterlijk. De Amerikaanse sopraan Catherine Naglestad is verbluffend als Leonora, maar dat geldt net zo goed voor de andere hoofdrolspelers, Mikhail Agafonov (Don Alvaro) en Vladimir Stoyanov (Don Carlo). Jammer dat ze met zijn allen doodgaan.”

  • 10 feb 2012 - NRC Handelsblad

    ‘Sobere, tijdloze uitvoering’

    “Regisseur Michael Thalheimer toont de epische opera in een serie losse flarden, een lange zwerftocht over een bloederige wereld, vol noodlot, toeval, oorlog, wraak, vervloekingen, dood en moord.”

    “De eerste twee acties zijn beklemmend, de laatste twee steeds morbider en weerzinwekkender. Verdi had groot gelijk! Muzikaal en vocaal is alles uitstekend, met onder andere (...) Jaco Huijpen als een ongenaakbare Calatrava en de Amerikaanse sopraan Catherine Naglestad als een gevoelige, schuldloze Leonore.”

  • 10 feb 2012 - Deutschlandfunk “Kultur heute”

    ‘Der schlichte glaube an grundgehalt’

    “Die schlichte holzschnittartige Erzählweise von Thalheimers Inszenierung entwickelt bemerkenswerte Sogkraft.”

    “Die neue Verdi-Produktion der Flämischen oper entwickelt von Anfang an Drive und Kraft. Alexander Joel hat das Orchester in Antwerpen sicher im Griff und fordert ihm Allegro-Brillianz und aumusizierte elegisch-‘schöne Stellen’ab. Im Vergleich zu Repertoire-Vorstellung von Forza del destino in Metropolen wie Paris und Wien braucht sich die im Nordwesten Belgiens nicht zu verstecken.”

    “Seine Interpretation von La forza del destino - gespielt wird die St. Peterburger Originalversion von 1862 - verfügt von Anfang bis Ende über Brio, Dynamik und Kraft (...) aber auch über jenes Maβ an Innigkeit, das für den Gesamtgefühlshaushalt der ‘Macht des Schicksals’ unverzichtbar erscheint.”

  • 09 feb 2012 - De Morgen

    “(...) wat de Petersburgse versie betreft: het einde ervan is bozer, donkerder, radicaler dan in de latere Milanese versie. De dramaturgie van het stuk, niet alleen topografisch maar ook muzikaal, is nagenoeg een moderne filmmontage. De Petersburgse versie is sterker, oorspronkelijker, archaïscher en tegelijkertijd moderner.”

    “(...) Alsof de mensen willen sterven. Dat doodsverlangen lijkt voor ons pervers. (...) Kunst - en meer bepaald de opera - is niet bijzonder geschikt om geluk te tonen. Op het toneel beleven personages plaatsvervangend voor ons verschrikkelijke dingen.”

    “Wat ik als theaterregisseur in de opera vaak verschrikkelijk vind, is de weelderige aankleding. Dat leidt af van het wezen en is absoluut overbodig, soms zelfs inhoudelijk en politiek fout. Ik weet dat vele operaliefhebbers die weelde verwachten. Maar voor mij moet die traditie verdwijnen.”

    - uit een interview met Michael Thalheimer in De Morgen.

  • 09 feb 2012 - Cobra.be

    La Forza del Destino is (voorlopig) de laatste opera in het contract dat Anneke Luyten had met de Vlaamse Opera. Nog voor haar deelname aan de Koningin Elisabethwedstrijd vorig jaar was Anneke opgenomen in het jong ensemble van deze opera. Voor Cobra.be een gelegenheid om met haar die opera-ervaringen te evalueren.

Toekomstige operaproducties

  • 30 apr

    Blauwbaard/Winterreise is een unieke combinatie van twee werken uit de grote muziekliteratuur waarin de menselijke eenzaamheid centraal staat. In Bartóks enige opera...
  • 11 jun

    Geen enkele van de 2065 vrouwen die zijn pad kruisen, is in staat om Don Giovanni te weerstaan. Bewust van zijn beperkte tijd op...