Anja Van Engeland

Biografie

Anja Van Engeland behaalde in 1999 met grootste onderscheiding het diploma 'Meester in de muziek' voor zang bij Dina Grossberger aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde zij zich in zang en opera bij Lucienne Van Deyck en Guy Joosten aan het Antwerpse Conservatorium en in de Opera Studio Vlaanderen. Anja Van Engeland volgde masterclasses bij o.a. Cyndia Sieden, Mia Besselinck, Ann Rachel-Morgan, Robert Alderson, Mary Brennan, Suzanne Eken en Helmut Deutsch. Ze vertolkte tot dusver rollen als Clorinde/La jolie Parfumeuse van Jacques Offenbach, Giacinta/La Finta Semplice (Mozart), en Juliette/Roméo et Juliette, Amor/Orfeo ed Euridice en Mme Silberklang/Der Schauspieldirektor (Mozart). Zij was ook te horen in de rollen van Sophie Scholl/Die weisse Rose (Udo Zimmerman), Leïla/Les Pêcheurs de Perles, Elvira/I Puritani, Eerste Dame en Koningin van de Nacht/Die Zauberflöte, Mimi/La Bohème, Elvire/La Muette de Portici en Ännchen/Der Freischütz en Ophélia/Hamlet. Ook als concertzangeres is Anja Van Engeland een graag geziene gaste. Zo vertolkte ze de sopraanpartijen in Der Tod Jesu (Carl Heinrich Graun), het Stabat Mater van Pergolesi, Cantate 137 van Bach, In exitu Israël van Jan Dismas Zelenka, Laetatus sum van Scarlatti, het Magnificat van Vivaldi en het Te Deum van Antonio Caldara. Samen met het Vlaams Symfonisch Orkest o.l.v. David Angus vertolkte Anja Van Engeland de Nursery Songs van Piet Swerts en onlangs vertolkte ze met het Limburgs Symfonisch Orkest o.l.v. Ed Spanjaard Mozarts Mis in c in Bozar te Brussel.
In 2000 won Anja Van Engeland de Kunstaanmoedigingsprijs van de stad Lommel. In juli 2002 nam ze deel aan de Belvedere-zangwedstrijd te Wenen waar ze de halve finale bereikte. Daar kreeg ze operacoaching en verschillende rollen aangeboden.
In de Vlaamse Opera was Anja Van Engeland reeds te horen als Nicolette/l’Amour des trois Oranges, Laura/Luisa Miller, Ygraine/Ariane et Barbe-Bleue, Berta/Il Barbiere di Siviglia in een productie van Guy Joosten, Koningin van de Nacht in Waut Koekens jongerenproductie Die Toverfluit, ‘Tweede Viool’ in Giorgio’s Battistelli’s Prova en als Freia, haar roldebuut in Ivo van Hoves productie van Das Rheingold.

Werkte in het verleden mee aan

  • Gebaseerd op Carlo Gozzi's komedie "L'amore delle tre melarance" (1761) schreef Sergei Prokofiev één van de zonnigste opera's van de 20ste eeuw die door...
  • Zoals in Verdi's andere opera's naar Friedrich Schiller staat in "Luisa Miller" het conflict tussen individuele vrijheid en politieke macht centraal. Luisa Miller, een...
  • La délivrance inutile , zo luidde oorspronkelijk de ondertitel van  Ariane et Barbe-Bleue , het stuk dat Maurice Maeterlinck van...
  • Terwijl in Le Nozze di Figaro de beruchte barbier en manusje-van-alles graaf Almaviva dwarsboomt in zijn amoureuze avonturen, is Figaro...
  • Waut Koeken maakte van Mozarts  Die Zauberflöte  een Nederlandstalige versie voor kinderen. De jonge regisseur volgde nauwgezet de muziekdramaturgie van de...
  • Na de succesvolle wereldcreatie van  Richard III  vorig seizoen presenteert de Vlaamse Opera opnieuw een werk van de Italiaanse componist Giorgio...
  • De Vorabend van  Der Ring des Nibelungen  geeft het grote kader van de vier muziekdrama’s. We worden ondergedompeld in een mythische...
  • Na het betreden van Walhalla aan het einde van  Das Rheingold  is Wotan op zoek gegaan naar wegen om Alberichs ring...
  • Met zijn kameropera The Rape of Lucretia bewandelt BenjaminBritten de weg van de klassieke tragedie. De intimiteit van het werk...