Fionnuala McCarthy

  • Copyright Kurt Van der Elst

    Fionnuala McCarthy in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    Fionnuala McCarthy in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    Fionnuala McCarthy in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Fionnuala McCarthy in Die Meistersinger von Nürnberg (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Fionnuala McCarthy in Die Meistersinger von Nürnberg (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

Biografie

De in Ierland geboren sopraan Fionnuala Mc Carthy studeerde cello, zang en piano aan de universiteit van Johannesburg. Zij begon haar carrière bij het Nationaltheater te Mannheim, waar zij voornamelijk lichte, lyrische rollen vertolkte. In 1991 wisselde zij Mannheim in voor de Deutsche Oper am Rhein waar zij alle grote partijen uit het lyrische vak zong: Pamina, Violetta, Mimi, Antonia, Poppea, enz.

In 1993 kreeg Fionnuala McCarthy een gastcontract aan de Komische Oper te Berlijn waar zij met veel bijval rollen als Suor Angelica en Nedda/"I Pagliacci" vertolkte. Een jaar later werd ze geëngageerd door de Deutsche Oper in Berlijn waar ze rollen als Pamina, Susanna/"Le Nozze di Figaro", Sophie/"Werther" en de sopraanpartij in "Carmina Burana" voor haar rekening nam. Ze debuteerde er ook in diverse rollen: Juliette/"Roméo et Juliette", Manon/"Manon", de sopraanpartij in Bachs "Mattheuspassie" in een regie van Götz Friedrich en de titelrol in Janáceks "Het sluwe vosje" in een regie van Katharina Thalbach en onder leiding van Jiri Kout. Fionnuala McCarthy oogstte tevens opmerkelijke successen als Blanche/"Dialogues des Carmélites" en als Musetta/"La Bohème". Sinds 1994 vinden we haar ook geregeld op operafestivals. Zo zong zij de wereldpremière van "Sansibar" van Eckehard Mayer tijdens de Schwetzinger Festspiele (hernomen in de Bayerische Staatsoper in München) en tijdens het Festival van Montpellier vertolkte zij Sandrina/"La Finta Giardiniera", Ilia/"Idomeneo" en de sopraanpartij in het Requiem van Mozart. Tijdens de Hamburger Opernwoche zong ze Micaela/"Carmen" aan de zijde van Agnes Baltsa en Neil Shicoff en op de Festspiele in Schloss Schönbrunn vertolkte ze de rol van Pamina/"Die Zauberflöte". In december '98 zong Fionnuala McCarthy voor het eerst de rol van Eva/"Die Meistersinger" in de Volksoper in Wenen, in dezelfde rol debuteerde ze daarna in de Munt/"La Monnaie" (april 2000). Een ander debuut was Fiordiligi/"Così fan tutte" in Genève; een rol die ze nadien verschillende keren vertolkte in de Semperoper te Dresden. In Harry Küpfers productie van "Roméo et Juliette" (Gounod) in de Komische Oper te Berlijn - herfst 2001 - gooide Fionnuala McCarthy hoge ogen. In de Vlaamse Opera was Fionnuala McCarthy reeds te gast als Eva/"Die Meistersinger von Nürnberg" in de productie van Christine Mielitz.

Werkte in het verleden mee aan

  • "Die Meistersinger von Nürnberg" zou men in zekere zin een komischeuitgave van "Tannhäuser" kunnen noemen. Zo zijn de meesterzangers methun wedstrijden even de kleingeestige...
  • Het leven en werk van Ernst Theodor Amadeus Hoffmann kon alleen maareen kaleidoscopische, fantastische opera opleveren. Verschillendeverhalen van de Duitse romantische schrijver en componist,...