François-Nicolas Geslot

  • Copyright Annemie Augustijns

    François-Nicolas Geslot in Turandot (Seizoen 2008-2009)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    François-Nicolas Geslot in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    François-Nicolas Geslot in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    François-Nicolas Geslot in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    François-Nicolas Geslot in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Kurt Van der Elst

    François-Nicolas Geslot in Les Contes d'Hoffmann (Seizoen 2003-2004)

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

Biografie

De Franse tenor François-Nicolas Geslot debuteerde in Salome onder Myung-Whung Chung in de Opéra national de Paris/Bastille en als Chevalier de la Force in Poulencs Dialogues des Carmélites in het Palais Garnier onder Cyril Diederich. Gedurende twee seizoenen maakte Geslot deel uit van het gezelschap van de Opéra Comique in Parijs. Daarnaast was hij geregeld te gast in Franse en buitenlandse operahuizen. Hij was er te horen in Matrimonio segreto, La finta semplice, Les Contes d’Hoffmann, Parsifal, Ariadne auf Naxos, Manon, La belle Hélène, Carmen, l’Etoile en Platée. Geslot was te gast in het Théâtre Musical du Châtelet Parijs, het Théâtre des Champs-Elysées Parijs, de Opera van Hamburg, Concertgebouw Amsterdam, Radio France en verschillende muziekfestivals. François-Nicolas Geslot is gefascineerd door barokmuziek. Hij was dan ook geregeld te horen in het ‘haute-contre’-vak met ensembles als les Arts Florissants van William Christie, Il Seminario Musicale, Le Concert Spirituel, Le Poeme Harmonique, La Simphonie du Marais, Le Parlement de Musique, Les Agrements, La Fenice en het Ensemble Elyma van Gabriel Garrido. Hij maakte cd-opnames met Le Parlement de Musique van de Waisenhaussmesse van Mozart, motetten van Camille Saint-Saëns en het Te Deum van Marc-Antoine Charpentier, datzelfde werk zette hij eveneens op cd onder leiding van Jean Tubery. Les grands Motets van Desmarets en Le Bourgeois Gentilhomme van Lully nam hij op met La Simphonie du Marais. Hij zong eveneens de partij van Daphnis/Daphnis et Chloé (Boismortier) voor de opname met Concert Spirituel (Hervé Niquet); hij vertolkte de tenorpartij in de Mattheuspassie van Telemann o.l.v. Wieland Kuijken en zong de rol van Jason/Medée (Charpentier). Hij werkte eveneens mee aan de dvd-opname van Le Bourgeois Gentilhomme. Recent nam François-Nicolas Geslot deel aan de opnames van Amadis/Lully en van La Naissance d’Osiris/Rameau, beide onder de muzikale leiding van Hugo Reyne. Geslots belangrijkste toekomstplannen zijn de rol van Paul in Paul et Virginie (Lesueur) voor Radio France; de Motetten van Delalande achtereenvolgens onder de leiding van Hugo Reyne en van Hervé Niquet; de herneming van Le Bourgeois Gentilhomme met Vincent Dumestre; uitvoering en cd-opname van Martyre des Macabées/Pietro Torri met Jean Tubery; Ulysse (Rebel) in de Cité de la Musique met La Simphonie du Marais; Dafne/Marco da Gagliano, gedirigeerd door Gabriel Garrido tijdens de Maggio Musicale Fiorentino, het Festival van Cremona en in Montpellier. François-Nicolas Geslot zong tijdens de twee voorstellingreeksen van Les Contes d’Hoffmann in de Vlaamse Opera de rollen van Andrès, Cochenille, Frantz en Pitichinaccio en vertolkte de rol van Remendado in de Calixto Bieitoproductie van Carmen.

Werkte in het verleden mee aan

  • Het leven en werk van Ernst Theodor Amadeus Hoffmann kon alleen maareen kaleidoscopische, fantastische opera opleveren. Verschillendeverhalen van de Duitse romantische schrijver en componist,...
  • Carmen , de beroemdste titel uit het Franse operarepertoire, leeft in het collectieve geheugen als een opera vol zuiderse passie en exotische...
  • Turandot is als het negatieve aspect van het moederarchetype en de opera als de projectie van deze gevoelens door Puccini’s anima.
    ...