Ingrid Habermann

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Ingrid Habermann in Powder her Face (Seizoen 2002-2003)

Biografie

De Oostenrijkse sopraan Ingrid Habermann werd geboren in Linz. Alvorens zangstudies aan te vangen bij Wilma Lipp in het Mozarteum te Salzburg studeerde ze Slavische en Romaanse talen.

Haar eerste engagement bracht haar naar Bern waar ze debuteerde als Adele/"Die Fledermaus". Als lid van het ensemble aldaar oogstte ze vele successen in rollen als Sophie/"Der Rosenkavalier" en Minette/"The English Cat" (Henze). In de periode 1991-'99 was ze verbonden aan het Landestheater van Linz waar ze talrijke rollen vertolkte: Koningin van Schemacha/"De Gouden Haan" (Rimski-Korsakov), Leila/"Le Pêcheur de Perles", Konstanze/"Die Entführung aus dem Serail", Susanna/"Le Nozze di Figaro", Pamina/"Die Zauberflöte", Violetta/"La Traviata", Gilda/"Rigoletto", Mélisande/"Pelléas et Mélisande", Sophie/"Die weisse Rose" (Udo Zimmermann), Rosalinde/"Die Fledermaus" en Euridice/"Orphée aux Enfers" (Offenbach). In 1998 debuteerde Ingrid Habermann op de Seefestspiele van Mörbisch als Kurfürstin/"Der Vogelhändler" (Zeller). Daarop volgden Annina/"Eine Nacht in Venedig" (Strauss jr.) en Lisa/"Das Land des Lächelns" (Lehár). In '99 en 2001 verleende Ingrid Habermann ook haar medewerking aan producties van de Munt: "Lady Macbeth van Mstsensk" en "Der Rosenkavalier" onder Antonio Pappano. Als Duchess in Adès' "Powder her Face" maakte Ingrid Habermann in 2000 haar scenisch debuut in Wenen voor de Musikwerkstatt. Eveneens voor de Musikwerkstatt was ze te horen in de rol van Angelica in Händels "Orlando". In 2002 breidde ze haar repertoire uit met Marchesa Matilda Spina in "Enrico" van Manfred Trojahn (Opera van Graz) en Marie/"Wozzeck" (Wenen). Op het Mozart Festival in Reinsberg was ze te horen als Donna Anna/"Don Giovanni" en in 2003 zal ze er de rol vertolken van Contessa/"Le Nozze di Figaro". Ingrid Habermann oogstte veel bijval met "La Voix Humaine" (Poulenc) in het Konzerthaus in Wenen en in Nederland. Ze realiseerde tot dusver ook verschillende cd- en video-opnamen.

Werkte in het verleden mee aan

  • "Een en al bekleding - poeder, parfum, schmink en bont - nietsbinnenin", zo karakteriseren Thomas Ad├Ęs en tekstschrijver PhilipHensher de excentrieke hertogin van Argyll,...