James Johnson

  • Copyright Jan Versweyveld

    James Johnson in Der Ring des Nibelungen / Siegfried (Seizoen 2007-2008)

  • Copyright Jan Versweyveld

    James Johnson in Die Walküre / Der Ring des Nibelungen (Seizoen 2006-2007)

  • Copyright Jan Versweyveld

    James Johnson in Die Walküre / Der Ring des Nibelungen (Seizoen 2006-2007)

  • Copyright Jan Versweyveld

    James Johnson in Die Walküre / Der Ring des Nibelungen (Seizoen 2006-2007)

Biografie

De bas-bariton James Johnson begon zijn carrière als ensemblelid van het Staatstheater van Braunschweig en van de Opera's van Keulen en Graz. Daarna tad hij op in tal van gerenommeerde theaters in de V.S. en Europa zoals de Metropolitan Opera in New York, de Scala te Milaan, de Chicago Lyric Opera, de Parijse Opéra, het Liceu in Barcelona, de Staatsoper in Stuttgart en de Deutsche Oper te Berlijn. Engagementen brachten hem voorts naar het New National Theater in Tokyo, Megaron in Athene, de Koninklijke Opera van Kopenhagen, de Munt en de operahuizen van Marseille, Montpellier, Nice, Toulouse en Straatsburg. James Johnson werkte tot dusver samen met tal van gerenommeerde dirigenten als James Levine, James Conlon, Georges Prêtre, Michael Gielen, Michael Schønwandt, Philippe Jordan en Michel Plasson. In concert was hij reeds te horen met de Berliner Philharmoniker, de Los Angeles Philharmonic, het Philharmonisch Orkest van München, de Wiener Symfoniker, het Deens Nationaal Orkest, het Staatsorkest van Stuttgart en de Orkesten van de Südfunk en de Südwestfunk. Met enkele van genoemde orkesten nam hij reeds werken op als Othmar Schoecks Penthesilea, Zemlinsky's Lyrische Symphonie, Bernd Aloïs Zimmermanns Requiem für einen jungen Dichter en Schönbergs Der Jakobsleiter. James Johnson verzorgde daarnaast tal van optredens op de Festivals van Bayreuth, Edinburgh, Aspen, de Berliner Festwochen en het Festival van Schleswig-Holstein. Hij beheerst een uitgebreid repertoire — ook in andere talen zoals het Hongaars, Pools, Tsjechisch en Russisch — dat reikt van de barok tot hedendaags. Hij is echter vooral bekend voor het Heldenbaritonrepertoire van Wagner en Strauss. De rol van Wotan in het bijzonder zong hij reeds talloze malen in tal van operahuizen. Als Wotan was hij ook eerder te gast in de Vlaamse Opera, in Ivo van Hoves productie van Die Walküre. Daarnaast was hij er ook te zien en te horen als Jochanäan/Salome in de productie van Willy Decker. Andere engagementen in het seizoen 2007-'08 zijn Simone/ Eine Florentinische Tragödie (Zemlinsky) met het New York Philharmonic Orchestra o.l.v. James Conlon; de titelrol in Bartóks De Burcht van Hertog Blauwbaard in de Musikverein in Wenen; de double bill Der Zwerg (Zemlinsky)/Der zerbrochene Krug (Ullmann) in de Opera van Los Angeles en opnieuw Eine Florentinische Tragödie in het Teatro de la Maestranza in Sevilla. In de toekomst zal James Johnson ook de rollen vertolken van Wolfram/Tannhäuser, Telramund/Lohengrin en Graaf Adorno in Schrekers Die Gezeichneten.

Werkte in het verleden mee aan

  • De kennismaking met Salomé van Oscar Wilde was het beste datRichard Strauss kon overkomen. Het gebalde drama van Strauss’symfonische gedichten...
  • Na het betreden van Walhalla aan het einde van  Das Rheingold  is Wotan op zoek gegaan naar wegen om Alberichs ring...
  • Het derde deel in Ivo van Hoves versie van de Ringcyclus van Wagner belooft weer een even intrigerende als aangrijpende hedendaagse interpretatie te worden....