Matthias Klink

  • Copyright Annemie Augustijns

    Matthias Klink in Die Lustige Witwe (Seizoen 2005-2006)

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

    Matthias Klink in Die Lustige Witwe (Seizoen 2005-2006)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Matthias Klink in Fidelio (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Matthias Klink in Fidelio (Seizoen 2002-2003)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Matthias Klink in Fidelio (Seizoen 2002-2003)

Biografie

De Duitse tenor Matthias Klink studeerde aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst te Stuttgart. Nadien kreeg hij een studiebeurs voor de Indiana University School of Music in Bloomington en ontving hij de Franz Völker-Preis voor jonge Duitse tenoren. Hij begon zijn carrière als lid van de Operastudio van de Opera van Keulen (1995-’96). Een jaar later was hij reeds ensemblelid van het huis. Hij zong er belangrijke tenorrollen zoals Tamino/Die Zauberflöte, Ferrando/Così fan tutte en Fenton/Falstaff. Sedert 1998 is Matthias Klink freelance werkzaam. Hij verzorgt daarbij diverse gastoptredens zoals Belmonte/Die Entführung aus dem Serail in de Staatsopera van Stuttgart in Hans Neuenfels’ gevierde en eigenzinnige productie van deze opera – een prestatie waarmee hij veel succes oogstte. Ook in de Staatsopera’s van Dresden en Hamburg, in het Aalto Theater van Essen, de Komische Oper Berlin en in de Opera’s van Frankfurt en Wiesbaden staat Matthias Klink geregeld op de bühne. Op het Baden-Baden Festival was hij te gast en tijdens de edities van het Salzburg Festival van 1999-2001 zong hij Phanuel in de creatie van Berio’s Cronaca del Luogo, Tamino, Arbace/Idomeneo, Alfred/Die Fledermaus alsook de tenorpartij in Mozarts Krönungsmesse. Op de Schwetzinger Festspiele 2002 zong hij de rol van Tamino in de Achim Freyerproductie onder de leiding van Thomas Hengelbrock. Dezelfde rol nam hij tevens voor zijn rekening onder leiding van Marc Minkowski op de Ruhrtriënnale in de veelbesproken enscenering van La Fura dels Baus. Nog onder Minkowski vertolkte Matthias Klink Belmonte op het Festival d’ Aix-en-Provence. In Italië debuteerde hij reeds in 1995 als Belmonte in het Teatro Communale van Treviso. Andere Italiaanse engagementen volgden: Belmonte in het Teatro Regio van Parma; Narraboth/Salome in het Teatro Communale van Bologna onder de muzikale leiding van Daniele Gatti en last but not least Jaquino/Fidelio onder Riccardo Muti in de Scala van Milaan. Maart jongstleden was hij er opnieuw te gast. Deze keer als Narraboth in de Salomeproductie van Luc Bondy en onder de muzikale leiding van Daniel Harding. Recente engagementen zijn Ottavio/Don Giovanni en Rosillon/Die lustige Witwe in de Komische Oper te Berlijn, de Duitse creatie van Nicholas Maws Sophie’s Choice – waarin hij met veel bijval de rol van Stingo zong (Deutsche Oper Berlin) – en een nieuwe productie van Die Zauberflöte in de Volksoper te Wenen. Vorig seizoen vertolkte Matthias Klink Belmonte op het Cincinnati Festival onder James Conlon en Polidoro/La Finta Semplice tijdens het Salzburg Festival. Toekomstige engagementen zijn Tamino in de Opera van Monte Carlo, de titelrol in Idomeneo in de Staatsopera van Stuttgart. In de Staatsopera van Hamburg zal hij te horen zijn als Matteo/Arabella en Don Ottavio/Don Giovanni, telkens onder de muzikale leiding van Simone Young. In 2008 debuteert Matthias Klink in de rol van Tamino in de Staatsopera van Wenen. Hij keert er later terug om Matteo te vertolken. Matthias Klink was reeds eerder te gast in de Vlaamse Opera in Francesco Negrins productie van Fidelio en als Camille de Rosillon in Die lustige Witwe.   

Werkte in het verleden mee aan

  • "Met deze opera verdien ik de martelaarskroon", berichtte Beethovenover "Fidelio". Zo moeizaam als de weg naar de vrijheid is die dehoofdpersonages in de opera...
  • Met  Die Lustige Witwe  schreef de Oostenrijks-Hongaarse componist Franz Lehár dé succesoperette van de 20ste eeuw. Deze kaskraker, die in hetzelfde...
  • Mozarts  Il dissoluto punito ossia Il Don Giovanni  — De losbandige gestraft of Don Giovanni — verleent de...