Michael Hofstetter

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

    Michael Hofstetter in Semele (Seizoen 2005-2006)

Biografie

De jonge Duitse dirigent Michael Hofstetter dirigeerde in 2000 een nieuwe productie van Wagners Tristan und Isolde in Dortmund en werd een jaar later prompt door het vaktijdschrift Opernwelt tot belofte van het jaar uitgeroepen. Na een omweg via de operahuizen van Passau, Wiesbaden en Giessen kwam hij in 2001 bij het Orchestre de Chambre de Genève terecht. Ondertussen dirigeerde hij in de volksopera van Wenen, het Klangbogenfestival van diezelfde stad, de staatsopera van Hamburg, de Komische Oper in Berlijn en het Gran Teatre del Liceu in Barcelona. Hij verzorgde ook in 2003 en 2004 een Mozart-matinee op de Salzburger Festspiele. Hofstetter maakte vooral naam als dirigent van barokmuziek, meer bepaald van Händel. Zo dirigeerde hij Rodelinda op het Händelfestival in Halle, Giulio Cesare in de Liceu Barcelona, Saul met zijn eigen Orchestre de Chambre de Genève en verschillende andere Händelopera’s in Wiesbaden. Mozart en Gluck nam hij onder handen in de staatsopera van München, de opera van Kopenhagen en Welsh National Opera. In Basel werkte hij samen met regisseur Herbert Wernicke (Alcina en Giulio Cesare). Toch is Hofstetter niet alleen in het 18de eeuwse operarepertoire thuis. Met zijn orkest legt hij zich toe op de opvoeringspraktijk van zowel 18de als 19de eeuw, en daarnaast heeft hij een zwak voor operettes. In de Volksoper in Wenen dirigeerde hij dan ook Wiener Blut en Die Lustige Witwe. Andere opera’s die hij dirigeerde zijn Anna Bolena, Tamerlano, Médée, Nabucco en Il Trovatore. Michael Hofstetter is voor het eerst in de Vlaamse Opera te gast.

Werkte in het verleden mee aan

  • Georg Friedrich Händel schreef  Semele  na zijn Italiaanse opera’s, in een periode dat hij voornamelijk oratoria componeerde. Door het grote belang...