Mikhail Dawidoff

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Mikhail Dawidoff in Otello (Seizoen 2001-2002)

Biografie

De Russische tenor Mikhail Dawidoff werd geboren te Moskou. Hij volgde er zijn eerste zangstudies aan het Russische Academietheater bij professor Botchkariova.

In 1987 werd hij als solist geëngageerd bij het Moskonzert en twee jaar later bij het Stanislavski Theater. Van 1991 tot 1994 was hij solist bij het Bolsjoi theater. In 1994 won hij de Tsjaikovski-wedstrijd en datzelfde jaar debuteerde hij als gastzanger in het Stadttheater te Luzern in de rol van Don José/"Carmen". Daar vertolkte hij met veel succes de rollen van Don Carlos, Pedro in d’Alberts "Tiefland" en Canio in "I Pagliacci" (Leoncavallo). Sindsdien is hij een veel gevraagde zanger en zong hij in de operahuizen van Berlijn, St. Gallen, Helsinki, Rouen, Essen, Wiesbaden, Dortmund en Basel. Op zijn repertoire staan rollen als Don Carlo, Radames/"Aida", jonge zigeuner (Rachmaninovs "Aleko"), graaf Vaudémont (in "Iolantha" van Tsjaikovski), Pinkerton/"Madama Butterfly" en Calaf/"Turandot". 1999 was het jaar van zij debuut op het Glyndebourne Festival, waar zijn rol van Des Grieux/"Manon Lescaut" veel lof kreeg. Sinds het begin van het seizoen 1999-2000 is Mikhail Dawidoff verbonden aan het opera-ensemble van Essen, waar hij onder andere de volgende rollen op zich nam: Riccardo/"Un Ballo in Maschera", "Otello", Pinkerton/"Madama Butterfly", Manrico/"Il Trovatore", Rodolfo/"Luisa Miller" en Dick Johnson/"La Fanciulla del West". In de Vlaamse Opera was hij eerder te gast als Calaf/"Turandot" en Pinkerton/"Madama Butterfly" (beide in regies van Robert Carsen) en als Manrico/"Il Trovatore" in een productie van Christopher Alden.

Werkte in het verleden mee aan

  • Voor meerdere opera's vond Giuseppe Verdi inspiratie in de Spaansecultuur. "Il trovatore", gebaseerd op het ridderdrama "El Trovador" vanAntonio Garcia Guttiérrez, vormt tesamen met...
  • Toen Giacomo Puccini in 1900 in Londen David Belasco's toneelstuk "Madame Butterfly" zag, vond hij dat een ideaal gegeven voor een opera. Ook al...
  • Aan het einde van zijn operacarrière verbaasde Giuseppe Verdi met tweeopera's die een radicaal nieuwe weg bewandelden. "Otello" en "Falstaff"ontstonden uit de samenwerking met...