Nora Gubisch

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

  • Copyright Annemie Augustijns

    Nora Gubisch in Carmen (Seizoen 2004-2005)

Biografie

De Franse mezzosopraan Nora Gubisch verdiende haar eerste muzikale sporen als lid van de Maîtrise de Radio-France. Zij studeerde verder aan het CNR van Saint-Maur en voltooide haar zangstudies aan het Conservatoire National Supérieur de Musique van Parijs. Zij behaalde er op 24-jarige leeftijd een eerste prijs zang in de klas van Christiane Eda-Pierre. Het repertoire van Nora Gubisch is zeer divers. Zij zingt zowel de titelpartij in Juditha triumphans/Vivaldi, Carmen/Bizet als The Rape of Lucretia/Britten. Ook de titelrollen in Salammbô/Philippe Fenelon, La Belle Hélène/Offenbach en Salomé/Mariotte behoren tot haar vast repertoire. Verder vertolkt ze geregeld de partijen van Sesto/La Clemenza di Tito, La Messaggiera/L'Orfeo, Olga/Yevgenin Onegin, Miss Quickly/Falstaff, Magdalene/Die Meistersinger von Nürnberg, Marguerite/La Damnation de Faust (Berlioz) en Charlotte/Werther. Nora Gubisch zingt onder de leiding van verschillende grote dirigenten zoals Sir Collin Davis, Georges Prêtre, Lorin Maazel, James Conlon, Jesus Lopez-Cobos, Denis Russell Davies, John Nelson, Marc Minkowski en Franz Brüggen. Zij treedt op met vermaarde orkesten zoals de New York Philharmonic Orchestra, de London Symphony Orchestra en l'Orchestre de Paris. Zij is te gast bij alle grote Franse muziektempels zoals de Opéra van Parijs, het Théâtre du Châtelet, Théâtre des Champs-Elysées, het Festival van Aix-en-Provence, het Festival van Montpellier, de opera van Lyon en het Capitole de Toulouse. Ook in het buitenland is zij geregeld te horen in huizen zoals de Scala van Milaan, de San Carlo van Napels, de opera van Madrid, de Semperoper te Dresden, het Musikverein te Wenen en de Avery Fisher Hall te New York. Zij werkt onder de leiding van het kruim van de hedendaagse operaregisseurs zoals Francesca Zambelo, Herbert Wernicke, Robert Carsen, Laurent Pelly, André Engel en Peter Mussbach.
Vorig seizoen was ze te horen als Ilka/Hary Janos (Kodaly) aan de zijde van Gérard Depardieu in het Théâtre du Châtelet te Parijs en in de titelrol van Carmen met het Orchestre Philharmonique de Radio-France. Zij tekende ook voor twee cd-opnames: Hedwige/Rheinnixen (Offenbach) onder leiding van Friedemann Layer voor het label Accord Universal en la marquise de Bellonda/Perelá (Pascal Dusapin) voor het label Naïve. Dit seizoen is Nora Gubisch onder meer te horen in Les Nuits d'été onder leiding van Armin Jordan, Roméo et Juliette (Berlioz) te Leipzig en Carmen in de opera van Montréal en nogmaals Carmen onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. In de nabije toekomst zal ze te horen zijn in Salomé (Mariotte), Carmen in de opera van Montpellier, Charlotte/Werther in de opera van Rijsel, Judith/Blauwbaards burch (Bartok) en Waltraute/Götterdammerung in het Théâtre du Châtelet.

Werkte in het verleden mee aan

  • Carmen , de beroemdste titel uit het Franse operarepertoire, leeft in het collectieve geheugen als een opera vol zuiderse passie en exotische...