Willy Decker

  • Copyright Haydn Rawstron (UK) LTd

Biografie

De Duitse regisseur Willy Decker werd geboren in Keulen waar hij theater- en muziekwetenschappen studeerde naast Germaanse talen en zang. Sinds 1987 werkt hij regelmatig in de Opera van Keulen waar hij jaarlijks één productie voor zijn rekening neemt.

Na zijn eerste regies in Aken, Mannheim en Hannover ("Don Giovanni", "Der Freischütz", "Don Pasquale", "La Cenerentola", "Der Rosenkavalier", "Billy Budd" en "Ariadne auf Naxos") maakte Willy Decker zijn debuut in 1990 in de Opera van Bonn met een bijzonder succesvol onthaalde "Il Barbiere di Siviglia". Hij keerde er in '91 terug voor "Orfeo ed Euridice" (Gluck) dat eveneens een groot succes werd bij pers en publiek. Opmerkelijke producties in Keulen waren Brittens "A Midsummer's Night Dream", Gounods "Faust", "La Finta Gardiniera" (Mozart), Offenbachs "Barbe-bleue", "Der fliegende Holländer", "Billy Budd", "Jevgenij Onegin","Il Trittico" en "La Bohème". In de Semperoper te Dresden stond hij in voor de regie van "Der Freischütz", "Don Giovanni", "Die Soldaten" (B.A. Zimmermann) en "Lear" (Aribert Reimann) (laatstgenoemde productie was ook te gast in de Nederlandse Opera, Amsterdam). In Leipzig bracht hij "Doktor Faust" (Busoni) en "Tristan und Isolde". Andere belangrijke ensceneringen in Duitsland waren de creatie van Reimanns "Das Schloss" in de Deutsche Oper Berlin, "Tosca" in Stuttgart en "Salome" en "Pelléas et Mélisande" in Hamburg. Buiten Duitsland heeft Willy Decker intussen al heel wat producties op zijn naam staan: "Wozzeck" in Covent Garden, "Arabella" en "Der Rosenkavalier" in de Lyric Opera Chicago; "Capriccio" en "Falstaff" op de Maggio Musicale in Firenze (laatstgenoemde productie was tevens in de Munt te zien); "Le Nozze di Figaro","Così fan tutte" en de wereldcreatie van Bibalo's "Macbeth" in de Noorse Opera (Oslo); "Wozzeck", "Elektra", "Werther", "Katja Kabanova" en "Boris Godoenov" in de Nederlandse Opera te Amsterdam; "Peter Grimes" en "Otello" in de Munt; "La Clemenza di Tito" en "Lulu" in de Opéra de Bastille (Parijs). Recente/ toekomstige engagementen zijn "Don Carlos" en "Der Rosenkavalier" in de Nederlandse Opera; "Der Ring" in de Semperoper te Dresden; Janáčeks "Jenůfa", "De avonturen van het Heertje Brouček" en "De Zaak Makropoulos" in de Komische Oper te Berlijn, "Pikovaja Dama" in Hamburg, een coproductie van de Weense Staatsopera en het Festival van Salzburg voor "Die tote Stadt" (Korngold), "Moses und Aron" (Schönberg) voor het Japanse Saito Kinen Festival en "Idomeneo" en "Moses und Aron" voor de Weense Staatsopera. In de Vlaamse Opera was Willy Decker eerder te gast met "Billy Budd" (creatie voor de Benelux van Brittens opera), "Tristan und Isolde" en "Salome".

Werkte in het verleden mee aan

  • De kennismaking met "Salomé" van Oscar Wilde was het beste dat RichardStrauss kon overkomen. Het gebalde drama van Strauss' symfonischegedichten was de perfecte voedingsbodem...
  • "Tristan und Isolde" is zowel de vervulling van de romantische extaseals de overgang naar de nieuwe klankenwereld van het expressionisme.

    ...
  • Jules Massenets Werther is een hoogtepunt uit de Franse operageschiedenis. De Vlaamse Opera brengt dit meesterwerk in een regie van...
  • De kennismaking met Salomé van Oscar Wilde was het beste datRichard Strauss kon overkomen. Het gebalde drama van Strauss’symfonische gedichten...