Lady Macbeth uit het district Mtsensk

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Veerle Frissen
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns

Intro

Lady Macbeth uit het district Mtsensk

Dmitri Sjostakovitsj (1906 - 1975)

Vanaf 21/03/2014 in Antwerpen

  • Dmitri Jurowski
  • Calixto Bieito
  • Ausrine Stundyte
  • John Tomlinson
  • Ludovit Ludha
  • Ladislav Elgr
  • Muzikale leiding: Dmitri Jurowski
  • Regie: Calixto Bieito
  • Katerina: Ausrine Stundyte
  • Boris: John Tomlinson
  • Zinovi: Ludovit Ludha
  • Sergej: Ladislav Elgr

Onderdrukt door een impotente, rijke echtgenoot en een autoritaire schoonvader, zoekt Katerina Ismailova bevrijding in de armen van de arbeider Sergej. Gedreven door deze passionele relatie belandt ze in een spiraal van geweld. Sergej blijkt echter even onbetrouwbaar en wreedaardig te zijn als de eerdere mannen uit haar leven... Katerina’s droom valt aan diggelen.

Tegenover de lyrische zanglijnen van Katerina plaatst Sjostakovitsj een explosieve orkestratie vol schrille kleuren en harde dissonanten. Ondanks een daverend succes werd het werk officieel veroordeeld door het Sovjetregime. Dit betekende meteen het einde van Sjostakovitsj’ prille operacarrière. De oproerzaaiende regisseur Calixto Bieito staat garant voor een radicale, maar intelligente interpretatie van Sjostakovitsj’ kapitale opera. Hij plaatst Katerina in een eenzame cocon binnen een postapocalyptische wereld zonder moraal.

Deze productie bevat, zoals ook in het libretto beschreven, zeer expliciete scènes van seks en geweld. De productie is daarom niet geschikt voor gevoelige kijkers en kinderen onder 16 jaar.

Lees de volledige synopsis als pdf

Praktisch

Duur: ca. 3 uur 15 min (incl. pauze)

Taal: Russisch. Boventiteling: Nederlands.

Niet geschikt voor kijkers onder 16 jaar.

Een opname van deze Lady Macbeth wordt op 12 april om 20u uitgezonden op Klara.

Kaarten van € 11.00 tot € 100.00

Team

De straffe, pakkende beeldtaal van de Spaanse regisseur Calixto Bieito bezorgde hem inmiddels een unieke positie. Zijn Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny werd in 2011 enthousiast onthaald in Antwerpen en Gent. Voor Dmitri Jurowski is Sjostakovitsj vertrouwd terrein, waarin hij zijn meesterschap kan tonen. De titelrol is weggelegd voor Ausrine Stundyte, die eerder met veel bezieling de rol van Natasja zong in Tsjaikovski’s Tsjarodejka. De Tsjechische tenor Ladislav Elgr is de Sergej van dienst en de Brit John Tomlinson, graag geziene gast in Bayreuth, kruipt in de huid van schoonvader Boris.

Media

Video

Lady Macbeth uit het district Mtsensk (Sjostakovitsj) - Trailer
Lady Macbeth uit het district Mtsensk - warm-up video
Lady Macbeth uit het district Mtsensk - teaser
TV-spot Lady Macbeth met Marcel Vanthilt

Muziek

'Vyórstï odná za drugóy dlínnoy polzút verenícey' / Lady macbeth uit het district Mtsensk (Sjostakovitsj)

Kurt Moll (Old Convict), Chœurs de l’Opéra Bastille, Orchestre de l’Opéra Bastille o.l.v. Myung-Whun Chung / © Deutsche Grammophon GmbH, 1993

'Žerebyónok k kobïlke torópitsya' / Lady macbeth uit het district Mtsensk (Sjostakovitsj)

Maria Ewing (Katerina), Orchestre de l’Opéra Bastille o.l.v. Myung-Whun Chung / © Deutsche Grammophon GmbH, 1993


Foto's


PLUS

Introduction

Inleiding

45 minuten voor elke voorstelling een uitgebreide instap door dramaturg Piet De Volder.

In de pers

  • 25 mrt 2014 - De Morgen

    "Lady Macbeth van Mtsensk tot de essentie herleid" ****

    “Overal dezelfde mechanismen van afgunst en pesterij. En dus leef je mee met de onderdrukte, misbruikte, onbevredigde Katerina. Tot je ook bij haar elementen van manipulatie ontwaart.”

    “Die dubbelzinnigheid maakt de sterkte uit van de interpretatie van Bieito, en wel omdat ze rechtstreeks voortkomt uit de partituur. De expliciete seks is er maar een onderdeel van en zeker geen gratuit effect. Het vraagt ook om een bijzonder doortastende en tegelijk fijngevoelige personenregie. Alleen al de prestatie van de Litouwse sopraan Ausrine Stundyte als Katarina is het bewijs van die kunde. Haar fysieke inzet en vocale kracht zijn fenomenaal. Maar 'grand old man' John Tomlinson als schoonvader Boris en Ladislav Elgr als proletarische lover Sergej moeten nauwelijks onderdoen. Dat Bieito er daarenboven in slaagt het 'typisch Russische' gegeven van de massa met haar eigen dynamiek scherp weer te geven is nog een troef.”

  • 25 mrt 2014 - De Tijd

    “De muziek danst, lacht, huilt, verwart, vloekt, verstomt, verzacht, raast, verkracht. Voor dirigent Dmitri Jurokowski voorwaar een uitdaging, maar hij leidde het orkest van de Vlaamse Opera met de glimlach doorheen alle valkuilen van de opera.”

    “In het laatste bedrijf (...) mag Bieito zich nog eens laten gaan als de ultieme regisseur van vuil, wanhoop en desillusie. Maar hij doet dat verrassend ingetogen. Het maakt het einde van de opera alleen nog maar indrukwekken-der. Hij wordt daarbij geholpen door de fenomenale (een duur woord, maar het is op zijn plaats) prestatie van de Litouwse sopraan Ausrine Stundyte als Katerina. Ze is drie uur lang perfect in balans met haar rol zodat ze van de moordende Katerina nooit een karikatuur maakt.”

    “Bij 'Lady Macbeth uit het district Mtsensk' vallen alle puzzelstukjes perfect in elkaar. Muziek, regie, cast en orkest vormen één groot organisch geheel. Het maakt dat je als toeschouwer drie uur lang in een ijzeren greep wordt gehouden.”

  • 25 mrt 2014 - de Volkskrant

    “Sprekend over zijn opera muntte Sjostakovitsj de term 'tragedie-satire'. De tragedie gold natuurlijk Katerina, voor wie hij begrip wilde wekken met brandende muzikale frasen. De satire reserveerde hij voor haar omgeving. Die trekt voorbij met blèrende, hitsige, agressieve of sentimentele muziekjes. Ook in de Vlaamse Opera ketsten ze rond, uitstekend geleid door dirigent Dmitri Jurowski.”

    “Met de Litouwse sopraan Ausrine Stundyte duwde Bieito een fenomenaal acterende zangeres het toneel op. Werd ze in haar rol besmeurd en vertrapt, van het premièrepubliek kreeg ze een applausorkaan te verduren.”

    “De jonge Tsjechische tenor Ladislav Elgr toonde niet alleen z'n billen, ook vocaal was hij in vorm. De bas John Tomlinson, een wereldster, vond het niet beneden z'n stand om kotsend aan z'n einde te komen of uit wandelen te gaan met een aangelijnde slavin.”

  • 24 mrt 2014 - De Standaard

    “Maar kijk, Calixto Bieito heeft er geen vermoeiende orgie van gemaakt. ZijnLady Macbeth is een hymne aan een liefde zonder limieten, een tragische satire over de onderdrukking van het individu. Zoals Sjostakovitsj het bedoeld had, zij het niet zo expliciet. De aanpak, al bij al sober, verrast en ontroert.”

    “Het valt op hoe Bieito een zwak heeft voor timing. Hij kan het doen lijken alsof Sjostakovitsj in zijn stomende muziek een post-coïtaal moment voorzien heeft.”

    “De partituur, door Stalin getypeerd als 'chaos in plaats van muziek', is afwisselend donker en energiek. Dirigent Dmitri Jurowski laat ze fonkelen en schetteren, zonder dat ze pompeus wordt. Maar de ster van de avond is de sopraan Ausrine Stundyte. Ze zingt de hoofdrol met de verbetenheid van een leeuwin.”

  • 24 mrt 2014 - NRC Handelsblad

    “Interessanter is de wijze waarop Bieito de permanente gevangenschap van Katarina toont. Na haar arrestatie wordt het appartement door de politie grondig gestript, totdat alleen een ijzeren hekwerk resteert. Zo transformeert haar voormalige huis plots tot een strafkamp.”

    “Formidabel theatraal is sopraan Ausrine Stundyte in de titelrol. Aanvankelijk angstig en begerend, wint ze na haar eerste moord zichtbaar het zelfvertrouwen. Een extra dozijn koperblazers markeert dat cruciale moment. Als aan het eind alles verloren is, begeleidt slechts een fluisterzacht geroffel haar laatste visioen. Het is een hoogtepunt uit het operarepertoire, door Stundyte met hartverscheurende intensiteit gebracht.”

  • 24 mrt 2014 - Trouw

    "Vlaamse Lady Macbeth valt mee" ***

    “Echt onder de indruk raak je van Ausrine Stundyte uit Litouwen, die hier een fantastisch roldebuut neerzet als Katerina, Lady Macbeth. Ze durft, en barst uit haar voegen. Hysterie en gekte kruipen langzaam onder haar huid en in haar matglanzende sopraan.”

    “Op hier en daar een ietsje bleek geluid na, staat er een cast van hoog niveau die begeleid wordt door het Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera. Onder Jurowski's leiding stijgen fanfaremuziek, een ijzige viool, geschuur en geroffel op uit de orkestbak.”

  • 23 mrt 2014 - Cutting Edge

    “Zijn regie van ‘Lady Macbeth uit het district Mtsensk’ doet compleet vergeten dat Shostakovich’ thrillerpartituur inmiddels 80 jaar stof heeft kunnen vergaren.”

    “Het zijn wel vaker dergelijke kleine gebaren die deze regie groot maken: een blik door het raam, een collectieve bulderlach, een ballet van koplampen in de schemering … De afwezigheid van verfijning betekent niet dat er aan deze opvoering geen intelligentie te pas komt. Bieito dringt zijn brutale ideeën misschien ongegeneerd op, maar er is een maatschappelijke en inhoudelijke context voor zijn grofheden.”

    “Behalve Ausrine Stundyte, die met alle rauwheid die ze in zich heeft de pannen van het dak zingt en speelt, krijgt ook dirigent Dmitri Jurowski een glansrol. De ironie van Shostakovich’ schriftuur (...) blijft onder zijn baton geïnspireerd klinken. Door net als Bieito zijn register impertinent open te trekken, valt niet te ontsnappen aan de muzikale rijkdom van dit werk.”

  • 23 mrt 2014 - deredactie.be

    Op zondag 23 maart was hoofddramaturg Luc Joosten te gast in de Zevende Dag op één rond Lady Macbeth. De cameraploeg van de Zevende Dag draaide speciaal voor dit item een reportage over de modder op het podium van de Vlaamse Opera.

    (Her)bekijk het item in de Videozone van deredactie.be

  • 21 mrt 2014 - Cobra.be

    De ploeg van Cobra.be draaide een videoreportage over Lady Macbeth uit het district Mtsensk, en interviewde regisseur Calixto Bieito en soliste Ausrine Stundyte (Katerina). Bekijk de reportage hier

  • 18 mrt 2014 - ATV

    Artistiek directeur van de Vlaamse Opera Aviel Cahn was op dinsdag 18 maart te gast in Antwerpen Vandaag op televisiezender ATV. In een interview nuanceert hij het "kinderen niet toegelaten"-label van de voorstelling Lady Macbeth uit het district Mtsensk, maar heeft hij het ook over de maatschappelijke rol van de kunstvorm opera vandaag.

    Klik hier om het filmpje te bekijken

  • 10 mrt 2014 - Canvas

    Op maandag 10 maart wijdde Terzake een item aan de zopas overleden Gerard Mortier. Aviel Cahn spreekt zijn dankbaarheid uit over Mortiers werk . Ook Michael Bauer, die de belichting van Lady Macbeth uit het district Mtsensk verzorgt, komt aan het woord over zijn samenwerking met Mortier.

    Klik hier om het item te bekijken

Toekomstige operaproducties

  • 30 apr

    Blauwbaard/Winterreise is een unieke combinatie van twee werken uit de grote muziekliteratuur waarin de menselijke eenzaamheid centraal staat. In Bartóks enige opera...
  • 11 jun

    Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) null Coproductie met Theater Sankt Gallen.

Social media