Tristan und Isolde

  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Vlaamse Opera / Annemie Augustijns
  • Copyright Veerle Frissen
  • Copyright Lot Doms

Intro

Tristan und Isolde

Richard Wagner (1813 - 1883)

Vanaf 21/09/2013 in Antwerpen - vanaf 17/10/2013 in Gent

  • Dmitri Jurowski
  • Stef Lernous
  • Franco Farina
  • Andreas Schager
  • Lioba Braun
  • Marion Ammann
  • Muzikale leiding: Dmitri Jurowski
  • Regie: Stef Lernous
  • Tristan: Franco Farina / Andreas Schager
  • Isolde: Lioba Braun / Marion Ammann
  • König Marke: Ante Jerkunica
  • Brangäne: Martina Dike

Tristan begeleidt Isolde naar haar huwelijk met koning Marke. Maar de sluimerende liefde tussen beiden slaat tijdens de trip, door een toeval, om in een grote hartstocht. Eens aan land blijkt echter dat hun relatie geen kans heeft in deze wereld. Daarom zoeken beiden hun heil in de nacht en aan de overzijde van het leven.

Richard Wagner schiep voor deze bovenaardse hartstocht een bijzondere muzikale taal, die de grenzen van de muziek van zijn tijd ver oversteeg. Zijn compositie beweegt zich op de grenzen van de tonaliteit en opende de poort naar een moderne klankwereld. Tristan en Isolde krijgen zo in de muziek de ruimte en intensiteit om zich uit te leven. De thematiek is voer voor ‘koning van de duisternis’ Stef Lernous. De artistiek leider van theatercollectief Abattoir Fermé past voor het eerst zijn donkere, groezelige esthetiek toe op het grote operarepertoire en waagt zich aan Wagner.

Volg het proces van Stef Lernous tijdens de voorbereidingen van Tristan und Isolde op www.survivingwagner.be.

Coproductie met Abattoir Fermé.

Lees de volledige synopsis als pdf

Praktisch

Duur: ca. 5 uur, inclusief twee pauzes van 30 min.

Taal: Duits. Boventiteling: Nederlands.

  • Er zijn broodjes te koop tijdens beide pauzes. Vooraf reserveren is niet nodig.
  • Waarschuwing: tijdens de voorstelling worden stroboscoopeffecten gebruikt.
  • Een audio-captatie wordt op 12 okt om 20u uitgezonden in Scala op Klara.
  • Lees de blog van regisseur Stef Lernous op survivingwagner.tumblr.com

Kaarten van € 14.00 tot € 103.00

Team

Stefan Lernous is berucht om zijn fascinatie voor de donkere kantjes van de mens en zijn spel met realiteit en verbeelding. Een ongewone, maar passende match voor het Tristanverhaal waarin de nacht een centrale rol speelt. Dmitri Jurowski dirigeert zijn eerste volledige Wagner in de Vlaamse Opera. Franco Farina is de Tristan van dienst: hij schitterde in ’s werelds grootste huizen en sinds kort ook in het grote Duitse repertoire. Lioba Braun is zijn Isolde. Zij floreert in het Wagnerrepertoire, o.a. in het prestigieuze Bayreuth. De “formidabele bas” (dixit NRC) Ante Jerkunica, onlangs nog te horen als Sarastro in Die Zauberflöte, interpreteert Koning Marke.

Media

Video

Trailer Tristan und Isolde
Warm-up video Tristan und Isolde

Muziek

'Mild und leise wie er lächelt' / Tristan und Isolde (Wagner)

Margaret Price (Isolde), Staatskapelle Dresden o.l.v. Carlos Kleiber / © Deutsche Grammophon GmbH, 1982


Foto's


PLUS

Introduction

Inleiding

45 minuten voor elke voorstelling een uitgebreide instap door dramaturg Luc Joosten.

In de pers

  • Tijdens de repetities van Tristan und Isolde, in een regie van de onnavolgbare Stef Lernous van Abattoir Fermé, blikte Canvas een achter-de-schermen-documentaire in van de productie. Wie de uitzending ervan op Canvas Klassiek miste, krijgt nu online de kans om het creatieproces van een groots opgezette productie mee te maken vanuit de coulissen.

  • 02 okt 2013 - New York Times

    “The company’s music director, Dmitri Jurowski, the 33-year-old younger brother of Vladimir and the son of Mikhail, upholds the honor of this family of conductors with a vibrant reading that persuasively balances emotional impetus with concerns for formal structure.”

    “Lioba Braun contributes a first-rate Isolde, full-bodied and darkly hued in the tradition of mezzo-soprano exponents of the role like Waltraud Meier. Ms. Braun shows a fine ability to spin out long phrases with a smooth legato, and high notes are solidly in place.”

  • 25 sep 2013 - De Tijd

    “Lernous was duidelijk niet van plan voor 'Tristan en Isolde' aan typecasting te doen. Zijn respect voor Wagner is daarvoor te groot. Helemaal zijn stijl verloochenen heeft hij niet gedaan.”

    “De setting is veelbelovend en je verwacht dat er van alles gaat gebeuren. Tot Isolde haar smart uitzingt over Morolds dood. Het decor en de enscenering zijn plots niet meer van tel. Alle aandacht gaat naar de zangeres en de muziek van Wagner. Dat zal voor de rest van de opera niet meer veranderen.”

    “Het orkest van de Vlaamse Opera werkte zich gedegen door de zware partituur. De beide hoofdrolspelers acteren erg geloofwaardig.”

  • 24 sep 2013 - De Morgen

    Stef Lernous bevestigt met 'Tristan und Isolde' **** / De Morgen

    “Na een eerste poging op een eigen libretto - L'intruse van Dirk D'Ase - mocht regisseur Stef Lernous van de Vlaamse Opera een monstre sacré aanpakken: Tristan und Isolde van Wagner. Een waagstuk, maar Lernous is met vlag en wimpel geslaagd.”

    “Het spel met die vreemde werelden, met bekijken en bekeken worden, met fictie en realiteit geeft Lernous de vrijheid om de zangers in een andere dimensie te laten evolueren: hún dimensie, die van de zang. (...) Vooral Isolde (Lioba Braun) kan met kleine nuances in blik, houding en gebaar haar verliefdheid en haar vrouwelijkheid in een karakter integreren.”

    “alle protagonisten zijn voortreffelijke zangers: Franco Farina als stemgeweldenaar Tristan, Lioba Braun als ook vocaal uitstekend nuancerende Isolde, Martina Dike en Martin Gantner als Brangäne en Kurwenal, die met warmte en engagement vergeefs proberen Tristan en Isolde naar de realiteit te trekken, Ante Jerkunica als traditionele maar heel mooie Marke.”

  • De Tijd

    'Mijn ambitie? Niet vervelen'

    Uit een interview met Stef Lernous uit De Tijd:

    'Het meest choquerende is misschien wel dat er niets choquerends te zien zal zijn.”

    “Nu moet ik meteen zeggen dat ik geen speciale band met het werk heb. Als liefhebber, bedoel ik. Als regisseur is het wel uitdagend. 'Tristan en Isolde' is een vreselijk lang en zwaar werk, maar in de tweede en de derde akte gebeurt eigenlijk niets. (...) Ik wist meteen al dat ik me moest concentreren op de acteursregie. Je moet van de opera geen Cirque de Soleil maken want dan ga je het ironiseren en belachelijk maken.”

    “Voor mij gaat het om het voelen. Bij 'Tristan en Isolde' is dat in de eerste plaats de muziek. Ik schiet soms echt vol als ik de zangers hoor repeteren. Ik kan daar niets aan doen.”

Toekomstige operaproducties

  • 30 apr

    Blauwbaard/Winterreise is een unieke combinatie van twee werken uit de grote muziekliteratuur waarin de menselijke eenzaamheid centraal staat. In Bartóks enige opera...
  • 11 jun

    Geen enkele van de 2065 vrouwen die zijn pad kruisen, is in staat om Don Giovanni te weerstaan. Bewust van zijn beperkte tijd op...